Monday, June 22, 2009

Vilken snaps vann?

Årets bidrag på kylning i friskt brunnsvatten
Ja, då är midsommar över för denna gång, lite tråkigt kan tyckas men jag vill inget annat än att vädret ska bli bättre nu när semestern närmar sig. Jag envisades med att göra en tävling av den hemgjorda snapsen, sagt och gjort så var det 4 stycken bidrag till midsommar snapsen.
Bidragen var följande:

Mitt eget bidrag
Svärfars porssnaps
Svärmors rabarber och jordgubbssnaps
Svågerns svarta vinbärssnaps

Det var 8 stycken som röstade på dessa bidrag och man fick inte rösta på sig själv. Resultatet: Delad vinst med mitt bidrag och svärfars bidrag, 3 röster vardera. Övriga delade andra platsen.
Det var väldigt olika snapsar, där varje variant skulle passa till olika tillfällen. Personligen tyckte jag att “kockens” recept var utsökt, men kanske fel till midsommar utan bättre till kräftorna eller Jul. Den snaps som förvånade mig var svågerns svarta vinbärssnaps, han hade gjort den på bladen av busken och även smaksatt den med lite citron. En otroligt frisk smak där man slipper den sliskiga smak som de flesta svarta vinbärs destillat kan innehålla. Den absolut sötaste snapsen var svärmors rabarber och jordgubbssnaps, den passar nog mer till en dessert än till sillen. Mest själ hade nog svärfar när han plockade porsen på sina egna ägor och jobbar betydligt mer än de övriga deltagarna.

Man kan nog säga att alla var vinnare på sitt sätt, dessutom var det väldigt trevligt med en lite destillatprovning på midsommar kvällen. Det var dessutom så sjukt kallt så man var ju tvungen att värma sig på något sätt.

No comments:

Post a Comment