Friday, June 26, 2009

Semester, sommar och champagne

Efter nästan ett års frånvaro är det dags att ge sig på fredagschampagnen, kan man avsluta en arbetsvecka bättre? Inte om våran familj får säga sitt. Det är dessutom så att jag går på semester denna dag, så sommaren börjar nu på allvar (iallafall för mig). Jag ska försöka att servera er lite tastings notes från dessa från både mig och Mrs J. Det är ganska ofta vi tycker lite olika även om vi båda älskar champagne.

Vi har smakat denna ett flertal gånger och varit mycket nöjda, det är verkligen en av de champagner som förvånar mig varje gång.
Taittinger Brut Réserve (nr 7422) är en av de champagner som finns i standardsortimentet på systembolaget och borde faktiskt finnas i de flesta vinkylar.

Taittinger
Nå vad tyckte vi då?
Jag personligen tycker att doften är ren med en gräddighet och med lite mineraltoner. Smaken har samma gräddighet men med gröna äpplen och bröd. Mitt helhetsintryck är bra, tycker att den är väldigt frisk och som vanligt förvånad över hur god jag tycker den är. Betyg 82

Mrs J tycker nästan som jag när det gäller doften men hittar lite mer bröd. Smaken är syrlig med toner av citrus, tycker inte riktigt att smaken är så gräddig som jag upplevde den. Den är frisk och mycket god får bli helhets intrycket. Betyg 77

Vi njuter helt enkelt vidare, och det borde ni också testa att göra.
Här är de tidigare inlägg som rör just denna champagne, "Sommaren gör sig påmind" och “Champagne & Finewine

Bon week-end!

2 comments:

  1. Champagne är ett perfekt sätt att påbörja semestern på!

    Taittinger gör riktigt bra champagne tycker jag.

    ReplyDelete
  2. Ja verkligen, det är supergott.

    ReplyDelete