Thursday, June 18, 2009

Choklad, ost och vin

Det är dags att börja handla inför midsommar. Personligen ska jag gå till Örebro Ost för att köpa några goda ostar. Tanken är att servera dessa till det vin som Chezsofia rekommenderade till choklad i ett av hennes blogginlägg. Vinet heter Domaine Pouderoux Gran Reserva 2003 (nr 8413) och är ett sött vin som passar utmärkt till choklad och ostar. Jag kommer givetvis inte hoppa över chokladen bara för att jag har köpt lite goda ostar.
Vinet är hyfsat alkoholstarkt med sina 15,5 % och kommer att passa fint till ostarna.

Ostarna som jag ska inhandla heter

Brebisrousse 
Munster 
Gorgonsola
Bleu D’auvergne
Primadonna

Jag vet inte vilken ost som kommer passa bäst men jag återkommer med rapport efter midsommar.

2 comments:

  1. Ja en Primadonna var ett självklart val till midsommar. Tillsammans med fikon/lagerbladsmarmelad så var den kvällen räddad. Även vädret blev bra

    ReplyDelete
  2. Nu blir jag nyfiken på vad du tyckte.

    Vilka massa goda ostar förresten. Jag måste besöka Örebro ost ngn dag. Brebisrousse har jag inte hört talas om.

    Väntar med spänning på ett inlägg om ostarna och vilken som passade bäst.

    ReplyDelete