Monday, June 8, 2009

Gårdsmejeriet Ostbiten del 2

 Barbro Helmjölksost från gårdsmejeriet Ostbiten. www.ostbiten.se

Givetvis öppnades även den andra osten som jag köpte när Bondens egna butik var i stan. Jag tycker att svenska ostar håller hög klass mot mer traditionella franska ostar. Denna ost som är märkt med Barbro Helmjölksost är riktigt god, den ger inte ifrån sig så mycket smak när man precis har tagit fram den från kylen, men efter lite tid i rumstemp så blommar den ut med härliga dofter och smaker. Detta är en av mina nya favoriter, den är inte som Prima donna från norra Holland men det är nog nummer 2 bland mina favoriter. Betyg 87

3 comments:

  1. De har så roliga namn på sina ostar ;-)

    Jag håller med om att Ostbiten gör goda ostar men jag tycker inte riktigt att Barbro och Tekla håller samma klass som internationella ostar av bättre sort, men så har de inte heller samma långa tradion av osttillverkning som många av de internationella ostproducenterna har.

    Kul med lite ostinlägg!

    ReplyDelete
  2. Visst, jag kan hålla med att det finns ostar som är bättre, men som du säger de har inte den långa traditionen av osttillverkning.

    ja, det får bli mer ostinlägg under sommaren :)

    ReplyDelete
  3. Låter lovande med fler ostinlägg!

    ReplyDelete