Thursday, June 11, 2009

Hallon & hibiskussorbet

Det är inte vädret som har fått mig på glasstankar utan att det faktiskt är himla gott. Jag har gjort en massa olika varianter på sorbet och en drös med mer regelrätta glassar. Jag tänkte att ni kanske var intresserade nu inför sommaren att göra lite trevliga glassar att bjuda på. Här kommer en variant på sorbet som jag fått av min vän kocken.

Receptet ger ca 1 liter

2 gelatinblad
1 liter hallonpuré
150 g sött vitt vin
360 g Sockerlag
15 g citronjuice
47 g torkad hibiskusblomma

Metod
Blötlägg gelatinet. koka upp alla ingredienserna utom hibiskusen i ca 10 minuter. Häll koket över hibiskusen och sist i med gelatinet. Låt det dra i 30 minuter, sila och ställ kallt. Kör i glassmaskin DONE!

Lyckat till, testa till choklad, inte tokigt alls!

3 comments:

  1. Låter spännande. Sorbet får ofta stå tillbaka för vanlig glass vilket är synd.

    Torkade du hibiskusblommorna själv eller kan man köpa det ngn stans?

    ReplyDelete
  2. Ja, det är inte ovanligt att sorbet ses som mindre "fint".

    nej jag har inte torkat blommorna själv tyvärr.
    Jag vet inte var de är köpta, jag fick dem.
    Jag återkommer när jag har luskat rätt på ett ställe där det kan köpas.

    ReplyDelete
  3. De finns att köpa på ställen som säljer te. Hibiskusblomma eller malva används ofta i teblandningar, mn går att köpa separat

    ReplyDelete