Thursday, June 18, 2009

Oppigårds Golden Ale

Oppigårds Summer Ale, Overkligt god!
Det är något visst med att åka till sommarstugan dagen innan midsommar, ett lugn infinner sig när man slår sig ner i en fåtölj med en god öl. Jag fastnade för Oppigårds Summer Ale som jag drack förra fredagen, därför tänkte jag testa lite andra öl från det bryggeriet. Idag fick det bli Oppigårds Golden Ale (nr 1490), en öl som faller mig i smaken direkt från första sipp. Doften påminner mig om när jag bakar och smaken har en jättetrevlig beska som följs med toner av bröd och honung. Vilket öl! Det är banne mig det godaste på länge. Detta kommer jag köpa igen och bjuda mina vänner på till en perfekt tillagad Biff Rydberg.
Senast jag bjöd på Biff Rydberg var när min son föddes och hade jag bara vetat att denna öl fanns hade jag lätt serverat den till.
Oppigårds Golden Ale får helt enkelt betyget 93.

Recept på Biff Rydberg

800 g oxfilé
15 st råa potatisar
2 st gula lökar
4 st ägg
4 msk rapsolja
smör

Senapsmousse
1 dl Colemans senapspulver
0,5 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 tsk brunt senapsfrö

Metod
Tärna potatisen i kuber och råstek den i lite av oljan, Skär samtidigt upp lök och kött.
Jag steker potatisen för sig, värmhåll den när den är klar.
Stek sedan köttet på hög värme, sist i med löken. På med S & P efter smak. Servera rykande varmt med äggula.
Senapsmoussen är enkel, det är bara vispa ihop grädde och socker, i med resten av grejorna och ställ in i kylen. Done!

Som sagt, servera med en Oppigårds Golden Ale.

2 comments: