Thursday, May 28, 2009

Midsommar – Snaps, Sill och lekar

Snaps til midsommar
Det kan tyckas att det är förtidigt att fundera på midsommar men det är inte så långt kvar om man ska hinna fixa lite sill och en god snaps. Jag personligen gillar midsommar när det kommer till mat och dryck men när det senare ska lekas en massa skit lekar då får det vara. Det är nästan som en psykos hos det svenska folket att det ska lekas olika efterblivna lekar, jag tänker totalvägra precis som alla andra år och ge mig i kast med att vinna godast snaps. Det är en lek som jag har hittat på för detta år och än så länge är jag den enda deltagaren så detta är en lek jag gillar. Det finns dock risk att svärmor läser detta och spöar skiten ur mig med en egen blandad snaps på växter från sommarstugan.
I år tänkte jag delge er en godväns (“Kocken”) recept på en snaps som jag faktiskt inte har smakat utan detta blir första gången.

Recept på “kockens”snaps.

35 cl brännvin special
1 tsk kumminfrön
1 tsk anisfrön
1 tsk fänkålsfrön
1 krm dillfrö
1 krm timjan
3 cm långt tjockt citronskal

Metod
Blanda samman och låt stå och dra i minst 1 vecka eller efter önskad kryddstyrka.

Detta skall enligt utsago drickas väl kyld och funkar bra till det mesta. Det kan vara så att vissa helt enkelt skiter i maten men det är inget jag rekommenderar. När det gäller sill så hittar ni ett bra sillrecept här.

4 comments:

  1. Svärmor här. Jag tänker inte heller larva mig runt stången utan gulla med de minsta barnbarnen OCH jag antar utmaningen om godaste snapsen.

    ReplyDelete
  2. Härligt! Då blir det snapstest på midsommar.

    ReplyDelete
  3. Äh va fan... Avkomman till upphovsmannen av "måsen" (snapsvisa för er hedningar) måste bara anta en sån utmaning. Nu j-lar är det krig :)

    ReplyDelete
  4. Det ska bli en ära att få smaka era snapsar. Gör nu inget på maskrosor eller gamla pinnar :)

    ReplyDelete