Wednesday, June 3, 2009

Rabarber inte bara till paj och kräm

Tonfisk med rabarber, enkel sommarmat som funkar till midsommar.

Till sommarmat räknar jag rabarber, kanske inte serverat med färskpotatis men i lite andra former. Vid midsommar har jag en tanke på att servera en rätt som är ganska så lätt att tillreda och är frisk i sin framtoning. Jag tror att detta blir en perfekt rätt som alla kommer gilla. Receptet har jag sprungit på i någon av alla de mattidningar som jag råkar förköpa mig på. Jag kommer garanterat att testa lite olika varianter på denna rätt under sommaren.

Recept på Tonfisk med rabarber

300 g tonfisk
2 dl rabarber
2 dl rättika
3 dl krutonger
1 dl örter (dill, gräslök, persilja)
Riven pepparrot
S&p
God Olivolja.

Metod
Skär tonfisken i tunna skivor.
Strimla rabarber och rättika snyggt, lägg sedan i isvatten
Finhacka örterna och stek sedan brödtärningarna i olja, blanda örter och de gyllene brödtärningarna. 
Lägg ut tonfisken och lägg ut rabarbern och rättikan på tonfisken.Rulla ihop och strö över örtbrödet och pepparroten.
Avsluta med lite salt och ringla över olivolja. 

Ta nu tillfället i akt att gör något annat än de klasiska sakerna som man gör på rabarber så som rabarberkräm, rabarbersaft, rabarbersylt och rabarberkräm. Det är alltså möjligt att laga lite mer sofistikerad mat med rabarber.

4 comments:

  1. Eller varför inte Rabarber chutney !!!!!

    Ingredienser
    Portioner: 10

    500 g rabarber
    1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    1 röd chilifrukt
    3/4 dl honung
    2 msk rödvinsvinäger
    1 tsk salt
    1 msk färskriven ingefära

    Skala eventuellt rabarbern och skär i minde bitar. Skala och finhacka lök och vitlök. Skölj, kärna ur och finhacka chilin.

    Lägg rabarber, lök och chili i en kastrull. Tillsätt honung, vinäger och salt. Låt koka på svag värme ca 20 min tills chutneyn tjocknat något. Smaka av med ingefära och häll upp på burkar.

    Förvara chutneyn i kylskåp. Gott till stekt eller grillat kött eller kyckling.

    ReplyDelete
  2. Javisst... varför inte Rabarberchutney? Jag fick en burk av grannen. Väldigt god och det var chili i den chutneyn. Det kommer jag ihåg.

    ReplyDelete
  3. Absolut, låter jättegott. Men att göra sylter eller chutney är liksom beprövat känns det som. Testa att använd rabarber till något mer orginellt.
    Men jag tackar för receptet, det får bli en batch i helgen.

    ReplyDelete
  4. japp ska oxå köra en batch

    ReplyDelete