Sunday, June 7, 2009

En ost från Gårdsmejeriet Ostbiten

Kittost gjord på pastöriserad fjällkomjölk, www.ostbiten.se

Igår testade jag den kittost som jag köpte i Bondens egna butik från gårdsmejeriet Ostbiten. Osten som är gjord på pastöriserad fjällkomjölk och har fått namnet Tekla.
Det är en ganska så smakrik ost som ger de unkna toner som man kan förvänta sig. Jag tycker denna ost passar bra till lite tyngre viner alternativt till ett bra portvin. Betyget får bli 84. Jag tycker att ni ska ta chansen att köpa en bit nästa gång ni får en möjlighet. De finns annars i Vintrosa om ni vill hälsa på och handla er ost där.

4 comments:

  1. Jag brukar besöka Bondens buss när den passerar oss. Känns bra att köpa lite närproducerat.

    Ostbiten har en del roliga ostar. Tekla tyckte jag var riktigt god. Lite i stil med de danska ostarna Gamle ole och Svarta Sara.

    Ostbiten gör även egen filmjölk som är god. Det sägs att de har/har haft eget smör också men att det bara säljs i deras egen butik.

    ReplyDelete
  2. Det vore kul om man kunde få tag på deras egen tillverkade smör.

    ReplyDelete
  3. Visst hade det varit kul att smaka smöret.

    Vad skulle vara ditt bästa vintips till Tekla? Jag tycker det är svårt med viner till den typen av ost. men det kanske är ett kraftigt rött som gäller?

    ReplyDelete
  4. Ja ett vintips är inte det enklaste, men visst måste det bli ett lite kraftigare vin men jag skulle kanske kunna sträcka mig till ett sött vitt också.
    Jag har en förkärlek till portvin så det finns en övervägande risk att jag skulle testa en port till osten.
    exempelvis:
    Quinta do Panascal Vintage Port 2005 (nr 98899)
    eller
    Fonseca Guimaraens Vintage Port 1995 (nr 8001)

    ReplyDelete