Monday, March 2, 2009

Sommaren –08 gör sig påmind

DSC_0211

Allt faller på sin plats, känner dofter och smaker som bara en champagne med klass kan ge. Det liksom blir lite stilla, man funderar lite och sedan bara njuter.

Jag har aldrig varit en stor konsument av Taittinger, jag vet inte varför jag aldrig köpt deras champagner. Det är egendomligt eftersom jag vid varje gång provar ett glas så blir jag förvånad över vad god och hur den faller mig perfekt i smaken.

Den gula färgen som ett glas Taittinger Brut Réserve (nr 7422) ger, ökar bara intrycket. Doften som är något utvecklad och en fet, smörig ton med inslag av mineral. Smaken är frisk och har toner av äpple och en gräddighet som får hjälp av moussen. Detta är en cuvé som är blandad med de tre druvor som gäller i champagne (Pinot noir 42%, chardonnay 38% och pinot meunier 20%). Betyg 83

DSC_0209

Nu har det hänt igen, ett stycke spanjor inköpt. Cumal 2005 (nr 98405) som kommer från producenten Dominio Dostares. Redan vid öppnandet så kom en mycket behaglig doft, kryddor, gräs och mörka bär. Det var en ganska eldigsmak men inte så det förtar upplevelsen. Det var nog smaken som gjorde mig mest förvånad, det fanns kaffe, kryddor och en värme som jag gillar. Jag kommer nog testa på lite mer spanska viner framöver, det verkar finns en del bra viner trots allt. Vinet är en tillfällighet på systembolaget så passa på att fynda. Betyg 86

No comments:

Post a Comment