Tuesday, July 21, 2009

Vilken tisdag!

Idag var vi och hälsade på en gammal klasskamrat till Mrs J, vilka faktiskt bor bara ett stenkast från oss. Det är något speciellt att komma till människor som är öppna och har ett gediget intresse av mat och dryck. Vi få en liten välkomstslurk av champagnen Launois Veuve Clémence. Jag har tidigare provat Launois Blanc de Blanc brut cuvée reservée som jag tyckte då var förbluffande bra till “lax med hetta”. Veuve Clémence är lite av samma stil, doften är ren och har lite friska inslag av citrus och gula äpplen. Smaken är kanske lite för frisk, den ger inte mig så mycket mer än grape och lite blommiga inslag. Jag tycker den passade som apertif men det är kanske inte något av de bättre jag provat. Däremot älskar jag människor som skiter i om det är tisdag eller lördag, man serverar champagne alla dagar! Jag ger denna flaska betyget 79.

Launois Veuve Clémence
Man kan tycka att detta kunde vara nog på en vanlig grillkväll men till det grillade serverade de en Château Bouscassé 1999, en ganska kul upplevelse eftersom den hade mognat på ett väldigt bra sätt. Den är faktiskt 10 år nu och jag var inte helt säker på att den faktiskt skulle hålla men det gjorde den med bravur. Den mörka färgen hade fått en mer tegelton och doften hade sin rostade karaktär med inslag av tobak och ceder. Doften var väldigt angenäm, kanske lite tun men det blev bättre med lite luftning. Smaken hade fortfarande strävhet och jag tror att den orkar något år till i källaren. Kryddor och stall är det som jag hittar i smaken. Det saknar lite frukt men det känns naturligt efter 10 års lagring. Jag ger vinet ett betyg på 83. Personligen kommer jag inhandla årets flaska och sedan lagra för att få ett trevligt vin om 5 till 7 år.

Chateau Bouscassé 1999
Jag är lite tagen på sängen av denna servering eftersom jag inte hade räknat med detta utan vi skulle ju bara grilla lite. Det kanske kan tyckas konstigt eftersom man alltid ska dricka bra skit om man ska dricka annars kan man ju skita i det!
Det visar sig att killen har ett fantastiskt whiskey sortiment som han låter mig välja ur till kaffet. Det är på gränsen till elakt eftersom vad ska man välja när man bara ser en massa godingar, Det fick tillslut bli Lagavulin Double Matured 1991, ruggigt gott. Det är något som jag tycker alla ska uppleva. Betyg 95

Lagavulin Double Matured 1991

Det fina med att ha en bra samling är att man kan jämföra 1991 mot Lagavulin Double Matured 1989.

Lagavulin Double Matured 1989

Det är faktiskt helt stört vad gott detta är, jag orkar inte beskriva smakerna, det verkar aldrig ta slut. Betyg 96
För att runda av kvällen så blir jag bjuden på en flaska av egen bryggd öl, tydligen så brygger han öl i en förening, denna flaska var en porter som de endast brygger på farsdag. Just denna porter bryggdes 2007 och var mycket mjuk och behaglig i doften, lite klasisk porter doft kan man säga. Smaken är lite bränd och har inslag av lite mörkt bröd. Det är en mycket god öl, jag är imponerad av att man kan brygga så bra öl i så liten skala som dessa killar gör. Måste ge betyget 85.
Kan bara säga tack för den bästa tisdagen på semestern!

No comments:

Post a Comment