Thursday, July 2, 2009

En ostprovning med ett rött vin

Det som inte blev av på midsommar fick bli en ostprovning med grannarna. Det var verkligen en upplevelse att få testa alla ostarna till ett och samma rödvin. Det gav en ganska tydlig bild över vad som funkar och vad som absolut inte funkar.
Vinet som jag inhandlade tidigare var Domaine Pouderoux Gran Reserva 2003 (nr 8413), ett vin som har en tegelrödfärg med ganska hög viskositet. När jag öppnar vinet så reagerar jag på att doften inte är så utvecklad som jag trodde men tonerna av fat, katrinplommon och örter finns. Personligen gillar jag doften som är lite portvinsaktig. En sötkryddig smak med inslag av lakrits och katrinplommon fyller gommen men det känns samtidigt ganska så eldigt. Ett gott vin, betyg 77.

Domaine Pouderoux Gran Reserva 2003

Hur smakade vinet till ostarna då?

Brebisrousse - En kittad fårost (vill jag minnas att hon sa?!)
Den doftar ordentligt med får och konsistensen är lite rinnig.
Den är smakrik och inte alls någon ost som jag kommer köpa igen, det är säkert så att gillar man denna ost så älskar man den.
Den passade inte alls till vinet utan det vart totalt fel i gommen.

Munster 
Den doftar som den gör, alltså inte så gott, dock så är den ganska så god. Den passar inte heller så bra till vinet, det trodde jag med fler berodde på att den har en viss sälta.

Gorgonzola

Jag älskar gorgonsola, jag tycker att det är sjukt gott. Det funkar till allt, såser, till grillat och som den är. Jag tycker att det var helt klart bäst matchning mellan vinet och osten.

Bleu d’Auvergne
Klassisk och otroligt god, den passar väldigt bra till vinet om vi tar lite marmelad till. Det kändes lite konstigt eftersom den är betydligt saltare än de tidigare ostarna. En ruggigt god ost!

Primadonna
Passar inte 100% till vinet men är ju helt stört god som den är utan vin till, jag skulle servera en Amarone med klass till denna ost.

Gorgonzola var det som passade bäst till vinet, kanske otippat men så blev det i alla fall. Det får bli att göra samma övning flera gånger nu i sommar.

2 comments:

  1. Kul med ett späckat ostinlägg!

    Jag åt en kittost på fårmjölk som jag tyckte påminde om munster förra veckan (kommer ett inlägg på min blogg imorgon) och drack ett vitt vin till. Det var överraskande gott.

    Kan tänka mig att vinet passade bäst tilll grönmägelostarna, men ibland blir man överraskad så det är ju aldrig fel att prova.

    ReplyDelete
  2. låter intressant, jag tycker inte att ost gjord påfårmjölk är så himla gott verkar det som. Har du några tips så tar jag med glädje emot dessa.
    Nä du har helt rätt det var kanske inte så konstigt att det passade till grönmögelostarna men det är lite intressant att faktiskt testa runt lite.

    ReplyDelete