Friday, July 3, 2009

Ölprovning i sommar värmen

Ännu en dag som har givit oss varmt väder, det är faktiskt lite lyxigt kan jag tycka. Under veckan har jag inhandlat lite olika ölsorter för att testa vad som skulle passa till mat eller vad som kanske bara till att dricka i värmen.

Följande öl provades:

Double Dead Guy Ale (nr 11646)
Nils Oscar Saison 2009 (nr 11639)
Brother Thelonious (nr 1588)
Grebbestad Lager (nr 1434)
Haystack Weat (nr 1554)
Three Towns Sommarlager (nr 1417)

Det är något speciellt att prova olika typer av öl tillsammans med vänner, det blir alltid roliga diskussioner och det är inga problem att fördriva tiden. Jag är lite lyckligt lottad med grannar (en granne) som man faktiskt kan umgås med utan att det ska bli konstlat. Här kommer min tankar om ölen som provades ikväll(torsdag).

Double Dead Guy Ale
Det är nog ganska typisk USA att döpa en öl till just Double Dead Guy Ale, jag har svårt att se familjen Spendrups kläcka ur sig ett liknande namn. När vi häller upp ölen så är det en ganska så trevlig färg som fyller glaset, lite brunaktig. Det doftar helt sjukt mycket lakrisal för min del men samtidigt så finns det en fruktighet som jag har svårt att sätta namn på. Det är ändå ganska brödig smak med en angenäm beska som jag verkligen gillar. Ett öl som jag tycker är värt betyget 88. Jag kan se mig servera detta istället för vin till någon klassisk kötträtt.

Nils Oscar Saison 2009

En öl som jag hade höga förväntningar på är Nils Oscar Saison 2009 som är enligt mig lite uppskriven men mitt betyg blir bara 70. Varför undrar ni såklart, hur kommer det sig att jag inte riktigt gillar denna fina brygd.
Jo ser ni, det kommer sig av den ganska kvalmiga och sötsliskiga smak som inte faller mig i smaken. Det är en bra öl men det är lite för mycket raksträcka för min del. Doften är lite unken av malt och ganska tråkig. Smaken är i princip likadan, maltig och tråkig. Det skulle säkert passa bättre till mat, men det hade jag inte vid detta tillfälle.

Brother Thelonious
Nästa öl är en som jag med flera tycker är ganska så speciell om man jämför den med de övriga ölen.
En amerikan som håller en alkoholstyrka på 9,4%, det är nästan så man blir glad när man dricker den. Färgen är rödbrun och ett fint skum skapas när jag häller upp den. Jag personligen tycker att ölen är lite för syrlig och instämmer med grannen att den påminner om en lambic. Doften är fruktig och smaken ger både frukt och lite sirap. Det är inget öl för mig helt enkelt, kommer inte köpa det igen. Betyg 62

Haystack Weat

Haystack Weat (nr 1554) ger en ny frisk ton i gommen, detta är riktigt trevligt. En bra veteöl som är lite oklar och doftar bröd och apelsin. Jag reagerar nog mer på att den var mer frisk än att det fins massa andra smaker. Jag gillar den faktiskt ju mer jag tänker på den. Betyg 83

Grebbestad Lager
Nu till kvällens höjdare, givetvis svensk vid namn Grebbestad Lager (nr 1434). En lagom alkoholhalt på 5% och dofterna av bränt mjöl tillsammans med humle gör det till en riktig höjdare.
Den är riktigt straight forward i smaken vilket jag gillar med öl, det ger en bra beska och jag är helt såld! Jag kan bara säga Köp, idiot köp! Betyg 90

Den sista ölen vill jag faktiskt inte recensera idag utan kommer köpa den igen, den försvann helt efter några av dessa smakbomber. Borde tagit den först men tyvärr det får bli en annan gång.

2 comments:

  1. Attans att du inte tyckte om Brother Thelonious. Jag tycker det är en av de bättre ölen som kommit från USA de senaste åren.

    Vad tycker du om den belgiska ölstilen i övrigt?

    ReplyDelete
  2. Jag tycker mig gilla öl från belgien men det finns något i stilen som jag inte riktigt gillar, måste nog fundera lite på vad det egentligen är.

    Ok, roligt att du tycker att det är en av de bättre, jag personligen fastnar nog mer för typen Double Dead Guy Ale även om den var grisdyr.
    Jag gillar nog all öl om den inte är för fruktig, då dricker jag hellre vin faktiskt.

    ReplyDelete