Wednesday, July 15, 2009

Närke Örebro Bitter och en Oppigårds

Det måste ha varit förra veckan som vi stannade till på Bishopsarms för att ta en öl eller två. Det blev närmarebestämt två stycken, Närke Örebro Bitter och Oppigårds Indiantribute.
Örebro Bitter är en riktig höjdare om jag får bestämma, den är bra balanserad och har ett bra tryck i smaken som jag personligen gillar. Jag gillar att den är ofiltrerad och tycker mig inte känna att det faktiskt är 5,7% i alkoholvolym. Ett gott öl som bryggs av Närke kulturbryggeri. Betyg 80

Oppigårds Indiantribute

Efter alla de öl som jag testat från Oppigårds så är nog denna variant något otroligt i smakväg. Vet inte hur jag ska beskriva smakerna men om vi börjar med färgen så är den lite åt bärnstenshållet. Doften har stark humledoft och lite friska toner. Det är ett fint skum när man häller upp den i glaset och kolsyran är livlig. Smaken, ja den förbryllar mig en aning, den har mineraler men är ordentligt bitter och har en brödighet som jag gillar skarpt. Men det avslutas lite i en citruston som jag inte riktigt gillar, den är lite för fruktig kanske. Jag vill nästan inte sätta ett betyg men om jag måste så blir det nog 70. Det finns nog potential på mer, jag måste dock testa den igen.

No comments:

Post a Comment