Tuesday, July 14, 2009

Fredagschampagne från G.H Martell

G.H Martell Prestige Brut 2000
I fredags så kände vi båda för att dricka en lite kraftigare champagne, valet fick bli en av våra flaskor som vi inhandlade på G.H. Martell i Reims. Prestige Brut 2000 vilket vi gav €22 för vill jag minnas. Det var en ganska enkel visning som vi fick på G.H Martell men var ändå väldigt informativ om man nu känner att man vill veta lite mer generellt hur det går till att tillverka champagne. De hade en massa olika champagner till salu men just denna var nog en av de bättre vill jag minnas (annars vet jag inte varför vi köpte en kartong).
Prestige Brut 2000 ger mig ett ganska trevligt bemötande med en trevlig ren doft och lite torkad frukt kan jag tycka finns. Man känner att den inte håller samma klass som förra veckans flaska (se här) men det är helt ok ändå. Marsipan med eftersmak av röda äpplen, smaken är riktigt tilltalande. Jag ger helhets intrycket 85 i betyg. Det kanske är lite högt men det regnar ju, låt mig få drömma mig bort till Frankrike där de serverar god mat och där ingen bryr sig om man tar ett glas champagne till lunch.

Mrs J tycker att det fortfarande var ett bra köp fast hon har helt rätt i att det var lite överilat att köpa en kartong. Det doftar i alla fall russin och mineral, och smaken är mogen med toner av röda äpplen! Pang på bara, som vanligt så är det ett utlåtande som man inte kan misstolka från Mrs J. Det roliga denna gång är att vi ger helhets intrycket betyget 85 båda två.

Jag tycker nog i efterhand att vi kunde ha köpt lite mer av någon annan variant men jag ska testa denna till hummer eller kanske krabba, då tror jag att den kanske kommer mer till sin rätt.

No comments:

Post a Comment