Monday, July 27, 2009

Ananaskompott till Moulin Touchais 1995

Jag hade en liten middag till några kära vänner från Malmö som var på besök. Jag tänkte testa att göra en efterätt som skulle kunna passa till Moulin Touchais 1995. Jag har någonstans sett att just ananaskompotten skulle passa fint till just mitt favoritvin.

Recept
1 ananas
2 dl mörk rom
150 g socker

Metod
Skär ananasen till små kuber och koka ihop den med rom och socker till karamellkonsistens. Låt kallna. Done!

Det fungerade väldigt bra ihop, jag serverade samtidigt en mangosorbet och en bakelse på mörkchokladmousse och kokosbotten. Hela efterätten var gudomlig och fungerade overkligt bra faktiskt. Rekommenderar er att testa när ni får tid.

2 comments:

  1. Låter väldigt bra. Kan föreställa mig att kombinationen funkade.

    ReplyDelete
  2. Absolut, det passade riktigt bra. Det är kul att årgånen 1991 nu släpps i augusti, den man trode var slut enligt leverantörerna.
    Blir att inhandla några flaskor.
    Gillar din blogg, trevlig läsning!

    ReplyDelete