Tuesday, July 14, 2009

Varmrökta laxfenor

Rökta laxfenor
Jag var på ICA och gick förbi fiskdisken, där hade de faktiskt något jag har letat efter ganska så länge, rökta laxfenor. Jag har faktiskt alltid trott att jag skulle få göra slag i saken och röka själv men nu slipper jag det, sjukt skönt. Personligen så hade jag tänkt att använda dem till att göra rökt olivolja och  jag blev lite fundersam till varför de hade dem i disken. Jo, det är tydligen så att man använder dem som snacks, det ska tydligen vara gott.
Nå, rökt olivolja, varför? Tanken är att jag ska använda den i lite olika saker exempelvis majonäs, olika purér osv. Det kanske låter lite konstigt men fatta vad gott med en rökt morotspuré till halstrad gös.

Recept på rökt olivolja

100 gram rökta laxfenor
100 gram olivolja
salt

Metod
Häll olivoljan i en kastrull och lägg i laxfenorna, salta lite. Sjud detta i 10 minuter under omrörning. Dra åt sidan och låt dra i 30 minuter. Sila och filtrera genom kaffefilter. Done!

No comments:

Post a Comment