Friday, July 3, 2009

Fredagschampagne från Pommery

Äntligen fredag! Det är dags för att slappa lite och dricka något gott, något riktigt gott. Louise 1998 (nr 77041) från Pommery, en champagne som bara görs när druvorna är som bäst. Jag skulle nog rekommendera lite lagring men för att vi helt enkelt är värda något gott så fick den stryka med. Det är som vanligt lite olika uppfattning mellan Mrs J och mig själv.

Porten till Caves Pommery
Jag tycker den första sniffen var som badbollsluft ( ja ni vet vad jag menar) därefter kunde jag hitta en massa olika dofter så som, ost, citron, mandel, marmelad (kvitten, fikon?). Smaken är ganska behaglig och det finns nötter och lite mogna äpplen, förövrigt ganska välbalanserad. Mitt helhets intryck blir nog att det är en bra champagne, där av betyget 89

Ja, Mrs J är mer rätt på och hittade tydligen sin doftreferens direkt. – Det doftar ju rostmacka med ost och apelsinmarmelad!
Ja, vad ska man säga det gör faktiskt det med lite eftertanke. Smaken tycker Mrs J att den är mogen och att den håller sig kvar länge i eftersmaken. Ger denna betyget 85

Jag vet inte om vi kommer köpa på oss några fler flaskor men vi säger inte nej om någon bjuder. Fredagar rockar!

No comments:

Post a Comment