Tuesday, July 28, 2009

Fredagschampagne med sommar toner

I fredags var det dags för ännu en champagne från Pommery, nämligen deras Blanc de Blanc eller Summertime som de kallar den. Både Mrs J och jag tycker nog att detta är en champagne för lite varmare kvällar, den typen av kväll där man bara sitter kvar på altanen tills det gryr. Nu var det inte riktigt den typen av kväll i fredags men ändå, champagne funkar ALWAYS!
Jag tycker att doften är frisk och har toner av mineral samtidigt kan jag känna en ostig ton som infinner sig efter ett tag i glaset. Smaken är även den väldigt frisk och har en bra mousse, gröna äpplen ger en frisk syra i smaken. Tycker kanske inte att detta är den bästa jag smakat men om man lyckas få till en liknande kväll som jag beskriver så är det helt klart en champagne som passar.
Mitt helhets intryck ger betyget 70.

Mrs J tycker sig nästan inte känna någon doft utan tycker den är svag och ganska tillintetsägande. Smaken är bara syrlig och det är helt klart ingen favorit för Mrs J. Betyget blir 68
Vi letar på vad den kostade på plats och såg att det faktiskt var ganska så billigt €33,60. Vi enas om att det inte blir mer köp av denna i framtiden, bättre att lägga pengarna på någon originell småodlare istället.
Nästa fredag får det bli att testa denna gentemot en Blanc de Blanc från Mumm.

1 comment:

  1. Well I like how you worded the title firsssst of all. your posting was quite interesting, but is that really how it is??
    Well Im sure that its really good so I hope nothing changes its really kool :)

    ReplyDelete