Sunday, May 24, 2009

Svensk färskpotatis och svartrot

 svensk färskpotatis och närproducerade lammfiléer serverat med stekt svartrot och fondkokade steklökar

När vi var iväg och handlade så sprang vi på svensk färskpotatis, det vore inte så dumt till de fina lammfiléerna som vi tänkte steka på.
Det fick helt enkelt bli en varmrätt på svensk färskpotatis och närproducerade lammfiléer serverat med stekt svartrot och fondkokade steklökar.

Detta måste nästan vara bland de enklaste rätterna att göra. Det är bara se till att man fokuserar på att få till köttet perfekt. Potatisen sköter sig självt, fonden ska bara reduceras ner tillsammans med steklökarna (kanske lite vitlök och timjan). Stört enkelt och efterblivet gott.

Recept
Lammfilér
Svartrot
Fond ( Ja, den är gjord från scratch)
Timjan
Steklökar
Salt och peppar

Metod
Stek och koka, smaka av och servera DONE!

Jag tror nyckeln ligger i att man har bra råvaror som vanligt och att man inte använder någon äcklig flaskfond. Nu när sommaren kommer så se till att göra en egen fond, det tar inte så lång tid utan det kommer vara värt var enda minut (timme).

Till lammet så serverade jag ett vin som jag har väntat på att få smaka. Vinet heter Grand Callia 2004 (nr 98908) och var en tillfällig nyhet på systembolaget. Vad jag kan se så finns det inte kvar i sortimentet. Jag fick det i en leverans från min kära vän i Malmö, det var även en Malmösnubbe som tipsade mig om detta. Tack, det var sjukt gott!

 Grand Callia 2004 från producenten Bodegas Callia

Producenten heter Bodegas Callia / Caucete - Valle Tulum - San Juan och är belägen vid foten av berget ”Pie de Palo”. Jag tycker att Grand Callia är ett bra exempel på hur klimatet i Argentina ger vinet en trevlig fruktighet men är ändå varmt. Vinet görs enligt metoden macération carbonique, där den första jäsningen startar utan att druvorna först krossats. Metoden används för att öka vinets fruktighet och det är verkligen något man lyckats med.
Vinet Grand Callia är ett smakrikt och fruktigt vin med rostad fatkaraktär, inslag av lakrits, mörka bär, svarta vinbär samt att det finns någon grönska i smak och doft. Vet inte vad det är riktigt, förutom att det är gott som skit! Tyvärr så görs vinet i en ganska så begränsad upplaga men vem vet det kanske kommer in på Systembolaget igen. Om det är någon som är intresserad så är jag inte sen att hoppa på lite privatimport. Vinet får betyget 90 för det levererades med stil till maten.

No comments:

Post a Comment