Friday, May 22, 2009

Grilla – Något man borde göra året om!

Jag är otroligt glad över att man nu mera kan grilla utan att behöva förklara sig för sina grannar. Det är betydligt mer legitimt att grilla i maj än vad det är i februari av någon konstig anledning.

Varför är det så? Vill man inte äta gott på hösten och vintern? Är man rädd att grannarna tycker man är en mupp? Visst är det mer bekvämt att stå i shorts och grilla men fan det är inte SÅ jobbigt att grilla i jacka heller.
Jag tror att detta är något som våra kära föräldrar har etsat fast i våra sinnen att grillning det gör man på sommaren. Jag tycker från och med nu att vi helt enkelt skiter i årstider och grilla när vi vill, kanske enbart för att det är gott och att alla andra ska skita i vad vi gör!

Jag bara måste lyfta fram min käre väns Gröna mos. Detta är ett perfekt komplement till allt grillat kött som ni nu grillar året om. Tänk så här, grillad kyckling med grönt mos, grillad entrecôte med grönt mos osv. Jag hoppas att ni fattar.
Följ receptet och njut.

Recept

"Grönt mos med hetta och sötma"
1 st bukett broccoli
1 dl gröna ärtor
1 st mogen avocado
1 halv grönsaksbuljongtärning
1 dl pinjekärnor
1 msk creme fraiche
1 msk god olivolja
½ lime eller citron
½ dl färska basilikablad
1 tsk nymalen svartpeppar
½ tsk salt
1 tsk socker
1 färsk chilifrukt
Ca 10 st torkade tranbär

Ångkoka broccolin med buljongen. Om ärtorna är frysta, ta med dem i ångkoket så de får värme. Om tinade, se till att de blir varma (lägg i ångkoket efter en stund). Broccolin ska vara spänstig/al dente.

Rosta pinjekärnorna i torr panna (personligen gillar jag rejält rostade).

Mortla/krossa ihop olivolja, saften från citron/lime, basilika, svartpeppar, salt, socker.

Mixa grönsakerna, dressingen, pinjekärnorna (spara en nypa kärnor) och creme fraichen till ett slätt mos.
Grovhacka chilifrukt (ta bort frön) och tranbär. Rör ned i moset. Rör även ned lite hela rostade pinjekärnor. Servera direkt.
DONE!

No comments:

Post a Comment