Friday, May 29, 2009

Systembolaget – Juni släppet

På måndag är det den 1 juni och en hel drös med nya viner släpps på Systembolaget. Jag har kollat upp lite vad som skulle passa mig i smaken. Det finns helt klart några köp, alternativt att ge bort till någon snäll prick (typ mig). Jag som är en arbetande man och inte har likvida medel kommer inte kunna inhandla några favoriter denna månad om inget fantastisk händer förstås.
Det första vin som jag fastnar för är något så härligt som Jacquess Selosse Brut Initial (nr:95159). Det var en speciell upplevelse när vi besökte Anselme som har tagit över firman från sin far Jacquess Selosse. Vi kom därifrån med 4 flaskor av denna egendomliga vinmakare.
Det släpps även en trevlig rosé från Pol Roger (nr:95160) och aslyxig prestigechampagne vid namn NV Armand de Brignac Brut Gold (nr: 95154) för er som har pengar. Det finns även några roliga röda, en av dessa är 1998 Radici Taurasi Riserva (nr: 98682), detta vin är en riktigt höjdare (läs mitt omdöme på årgång 1999). Det känns gott att veta att det finns en pava i källaren som väntar tills jag går på semester.
En annan flaska som jag fastnar för är från producenten Joseph Phelps i Napa Valley. Vinet som har texten Cabernet Sauvignon skrivit på etiketten är av årgången 2004 (nr:88899). Jag har inte provat detta vin tidigare men jag har smakat andra viner från Joseph Phelps, exempelvis Le Mistral som jag fick avnjuta förra sommaren till en perfekt grillad entrecôte.
Det finns otroligt många fler viner som jag skulle vilja smaka och inte mindre ha ett par kartonger av i källaren.
Jag tror tyvärr att man måste vara på hugget för att få ta del av dessa godbitar, vissa kommer försvinna fort. Det sjuka är att några av favoriterna kommer aldrig släppas på Systembolaget i Örebro! Det stör mig så sjukt mycket! För er som bor i en stad som får dessa godbitar passa på att handla.

No comments:

Post a Comment