Tuesday, May 26, 2009

Cumal - ett bra vin från Spanien

Cumal 2005 (nr 98405) som kommer från producenten Dominio Dostares

Det blir andra gången jag ger mig på att prova detta vin, det är inte så ofta jag köper spanska viner, men det är verkligen något jag kommer göra mer i framtiden. Det finns många viner som är riktigt bra till hyggliga priser. Cumal 2005 (nr 98405) som kommer från producenten Dominio Dostares är helt klart värd att inhandla.
Precis som förra gången så dofter det kryddor och gräs, mycket behagligt. Smaken levererar värme och örter i en bra balans. Det verkar inte vara någon åtgång på vinet även om det är en tillfällighet på systembolaget. Jag tycker det är köp och mitt betyg är denna gång 85. Se mitt förra betyg här.

5 comments:

  1. Den tröga försäljningen beror nog på priset. 205 kr är ju inget man bara testar hur som helst.

    Själv dricker jag bara rödvin till mat. Vad äter man till detta vin?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Ja, det kan kanske vara en av anledningarna till det svala intresset, men det är faktiskt värt pengarna. Testa någon dag till lite grillad mat eller en tapaskväll. Smaskens!

    Vad dricker du för vin vanligtvis?

    ReplyDelete
  4. Oftast blir det rött när det ska drickas. Särskilt på sommaren när man använder grillen oftare än spisen. Vitt använder jag mest i matlagning.

    Jag har nog inga speciella favoriter utan brukar medvetet köpa flaksor på bolaget som jag inte testat innan. Brukar hålla mig i prisklassen 100-150 kr. Då är oddsen hyftat bra. Blir mest Cabernet Sauvignon eller Shiraz. Några som fastnat i minnet är dock Penfolds No2 och Baron de Ley.

    Har du några bra tips enligt ovanstående?

    ReplyDelete
  5. Ja grilla blir det en hel del under sommaren.
    Det finns en del höjdare i det spannet du nämner ovan. Exempelvis Villa Antinori som jag gillar skarpt (nr:2300) eller fontafreddas Nebbiolo (nr:22300)
    Jag skriv ett inlägg om en del viner som man kan ha i en vinkyl, kolla om det kan vara några bra tips.
    http://sybariterna.blogspot.com/2009/03/vad-ska-jag-ha-i-min-vinkyl.html

    Om du kan tänka dig att lyxa till det lite med några pengar mer så finns det otroligt mycket i spannet 150-200 kr, exempel: http://sybariterna.blogspot.com/2009/04/veckans-inkop.html

    ReplyDelete