Thursday, May 28, 2009

Tapas på saffran i Sundsvall

Idag är jag i sundsvall och jobbar så vi har passat på att fråga en av invånarna vart vi skulle gå att äta. Vi fick en rekommendation att gå till ett ställe nära hotellet som heter Saffran. Det är en tapas restaurang som var ganska gemytlig även om man kanske inte prompt måste ha en Faustino I Gran Reserva i en monter, men det visar på klass eller?
Jag beställde tre olika tapas, dock ganska enkla varianter. Patatas Alioli var som det heter och fungerade lite mer som en basrätt. Nästa rätt var en vitlöksmarinerade kycklingbitar, som var ganska så tråkiga faktiskt. De gav mig ingenting nu när jag tänker efter, stört. Jag är lite “torsk” på spanska korvar, de är oftast riktigt goda. Saffran hade importerat någon typ av färskkorv som inte innehöll konserveringsmedel. De var helt ok, men hade fått toppbetyg om de hade lite sting i sig.
Allt detta serverades till en spansk lager vid namn Cruzcampo.  Inget öl jag kommer privatimportera men det fick duga.

Jag tycker nog att restaurangen får godkänt men det är ingen speciell upplevelse. Jag kommer inte gå dit igen så betyget får bli 65 p.
När någon frågar vad jag käkade igår så kommer jag svara typ “mat eller det kallas för tapas tror jag”.

Recept på en enkel spansk alioli

8 vitlöksklyftor
2,5 dl olja 
2 äggulor
citronjuice
salt och peppar

Krossa vitlöken i en mortel. Tillsätt oljan i en tunn stråle, och vispa hårt tills det blir en krämig konsistens. Tillsätt salt och äggulor. Fortsätt vispa och häll sakta i citronjuicen. DONE!

No comments:

Post a Comment