Thursday, May 7, 2009

Mini vertikal av Moulin Touchais

Något som alla måste göra är att prova några olika årgångar av Moulin Touchais för att se hur denna ljuvliga dryck förändrar sig över tid.
Jag har testat några av de årgångar som finns tillgängliga på systembolagets beställningssortiment.

Detta är mina reflektioner av dessa årgångar.

Moulin Touchais  årgång 1995
Moulin Touchais 1995 (nr 4196)
Detta är den årgång som finns i standardsortimentet och är den yngsta av de jag har provat. Denna årgång har en gulfärg och doften är stor, även lite utvecklad, det finns ylle och honung som även kommer igen i smaken. Det som är det fina med detta vin är att det är så balanserat. Jag har givit årgången lite olika bud, 95 och 93 så jag kommer att välja 94 för att vara svår.

Moulin Touchais 1985 (nr 82117)
Denna årgång var riktigt bra och det märks i den friska och eleganta doften. Den har en härlig ton av arrak och eftersmaken är gudomlig. I mina anteckningar fick denna årgång Betyget 94.

Moulin Touchais 1979 (nr 74598)
Här är doften utvecklad och alla toner av honung och ylle är tydligare. Detta är det vin som jag tycker inte har klarat tiden på samma sätt som de äldre årgångarna men är ändå fantastiskt gott. Det kan ha varit den flaska som jag provade som hade lagrats lite konstigt. Där med blir betyget 91.

Moulin Touchais  årgång 1977

Moulin Touchais 1977 (nr 74597)
En årgång som verkar vara en av de bättre på senare tid (de släpper ju inte viner så ofta). Den hade en frisk doft nästan lite mineral men med utvecklade toner av honung och aprikoser. Smaken är gudomlig, den är len och ligger kvar på smaklökarna riktigt länge. Den är mycket mer vital än vad årgången 1979 är.
Betyg 95

Moulin Touchais  årgång 1975

Moulin Touchais 1975 (nr 82185)
Inte bara ett bra år där många trevliga människor kom till utan även ett bra år från Moulin Touchais. Färgen är guldskimrande och dofter av moget äpple kan finnas i denna otroligt komplexa doften. Smaken är inte sämre den, det finns fortfarande ordentligt med kraft i syran och en eftersmak av honung som vägrar släppa greppet. Betyg 97 Stört gott!

Moulin Touchais 1971 (nr 82173)
Det är inte utan att man undrar hur de har lyckats få till ett vin med så många bra årgångar. Det är helt stört vad detta vin fängslar mig. Denna årgång visar prov på en balans och en charm som är svår funnen. Doften av torkade aprikoser och en koncentration i smaken av honung som jag inte har smakat tidigare. Måste försöka få tag i fler flaskor! Betyg 98

Det var kanske inte så många årgångar men det är en upplevelse att få dricka dessa. Testa gärna med ost eller kanske en anklever.
Jag kommer från och med i dag sätta ett mål i livet, det är att få dricka toppårgången 1959 av Moulin Touchais. Tänk på mig om ni springer på en flaska.

2 comments:

  1. Intressant läsning,

    söker ett vin till min gulbets- och rabarbersoppa. Ska testa Moulin Touchais nu.

    /p

    ReplyDelete
  2. Oj, till Gulbets- och rabarbersoppa, det låter nästan som man behöver vet vad det är mer i den soppan. Har du receptet?
    Det är dock min åsikt att allt passar till Moulin Touchais :)

    ReplyDelete