Saturday, May 23, 2009

En bra middag börjar med vit sparrissoppa

Vit sparrissoppa med halstrad pilgrimsmussla 
Äntligen fredag! Det är dags att jag lagar lite god mat, det var faktiskt ett tag sedan som jag gav mig på att laga lite roligt mat.
Vi fick med oss grannarna som inte var sena på att testa lite svensk sparris. Det är något visst med sparris, jag vet inte om jag verkligen gillar det, men det slutar ofta med att jag sitter där och nassar i mig ändå.
Vi bestämde oss för att göra en sparrissoppa eftersom det är enkelt och riktigt gott. Personligen tycker jag att soppan blev lite för syrlig av det vin som jag hade i men det var tydligen bara jag som klagade så det var nog som det skulle. Man kan nästan tro att jag är petig när det gäller mat?!

Recept på vit sparrissoppa

500 g vit sparris
2 schalottenlökar
1 vilöksklyfta
2 dl vitt vin
5 dl oatlygrädde (iMat)
Dill som garnering
Salt och peppar

Metod
Skala sparrisen och skärbort de grövsta delarna.
Skär av topparna och sjud dessa i saltat vatten.
Det som är kvar delar du i småbitar och fräser i olja med hackad schalottenlök och vitlök. De ska inte få någon färg.
Efter ca 4 minuter slår du över vinet. Reducera ner till hälften, häll på grädden. Sjud detta tills sparrisen är helt mjuk, mixa sedan och smaka av med salt och vitpeppar. Done!

Till detta halstrade vi pilgrimsmusslor, inte så äckligt faktiskt!

Som dryck serverade jag en ung Sauvignon Blanc från  producenten Saint Clair Estate Wines.

Saint Clair Sauvignon Blanc från producenten Saint Clair Estate Wines

Vinet som heter Saint Clair Sauvignon Blanc (nr 6382) har en väldigt ljusgul färg. Det doftade otroligt friskt och hade precis som man kunde förvänta sig dofter från vinbärsblad och grönt äpple. Smaken var frisk och mycket aromatisk. Ett vin som jag tycker höjde rätten ett snäpp. Betyg 78

Passa på nu när sparrisen har säsong, det blir skillnad på slutresultatet jag lovar!

1 comment:

  1. Jag kanske inte behövde säga att jag serverade nybakat bröd till maten?

    ReplyDelete