Wednesday, April 8, 2009

Vildjäst & vetesurdeg

DSC_0191
Jag har fram till nu alltid bakat mina bröd med en surdeg gjord på grovt rågmjöl. Det är både gott och riktigt nyttigt  men det kan man inte stanna vid. Jag drar alltså igång en vetesurdeg på precis samma sätt som jag gjorde med rågvarianten fast med vetemjöl.

DSC_0188

När jag ändå håller på drar jag igång med att starta en vildjäst på russin.

1000 g vatten (värmt till ca 35 grader)
500 g russin
250 g socker
100 g honung

Blandar allt i en burk. Skakar den tills sockret är upplöst.
Ställer den sedan på något varmt ställe (ca 26 – 30 grader)
Det tar ca 4 till 6 dagar innan jäsningen är klar.
Sila av russinen och förvara jästen i kyl, den klarar sig i några månader.

1 comment:

  1. Har även provat att ställa in i kyl dag 1. Det tar längre tid att börja jäsamen man minimerar risken att den börjar mögla. jag använder då även russinen /Bagarn

    ReplyDelete