Saturday, April 25, 2009

Jag kommer sakna dig!

Talisker Destillery edition 1990 Double Matured Det kanske är att ta i när man säger att man kommer sakna en flaska när den tar slut, men denna är något jag verkligen kommer sakna. Det är bland de godaste jag någonsin smakat. Den har alla de komponenter som jag verkligen gillar, allt från den rödbrun aktiga färgen till dofterna som har inslag av nötter, tjära och rök. Men det är i smaken som man blir förlorad, kola, tjära, nötter och allt i en komplex symbios. Betyg 92

Jag vill minnas att jag fick en vanlig Talisker 10 Years (nr 411) serverad till en parmesansoppa och det var en riktig höjdare, jag skulle vilja ha provat denna till soppan, men nu är det försent. Det blir inte lätt men det är bara minnas den tid som var och försöka gå vidare.

3 comments:

  1. Bara att hålla med. Det är en underbar whisky.

    Distiller's Edition 1990 må vara slut på bolaget, men 1996:an finns fortfarande: #10374

    Den finns även på en del andra ställen:

    http://www.whiskyfinder.eu/beverage.php?cmd=show&id=1955

    ReplyDelete
  2. Ja, jag ska nog inhandla en 96:a

    Just nu så får jag hålla mig till husets whisky, Ardbeg Ten Years (nr 513). En riktigt höjdare. Systembolaget säljer den i en 4500 ml flaska om man vill ha mycket gott ;)

    ReplyDelete
  3. Man kan ha sämre huswhisky... ;-) Jag drack den själv igår kväll.

    ReplyDelete