Monday, April 20, 2009

Liksom en druva man aldrig har hört talas om

Ja, då var det avklarat. En dag på Château Grand Cru i Örebro. Denna gång hade jag inga höga förväntningar utan det fick bli som det blev. Jag var där runt klockan 13, en och annan fylltratt lämnade mässan redan då. Att en och annan blir lite överförfriskad kan jag leva med, men att det blir en sådan masspsykos är fan inte OK. Nåväl, lämnade in jackan och fick mitt glas sedan var det bara bita ihop. Nu var det bara att välja vad man ville prova. Det har på senare år blivit fler utställare som serverar öl, whiskey och shots!?? Vad fan shots, det trodde jag dog ut med att man tröttnade på att proppa en flaska med turkisk peppar och sedan fylla på med sprit, kör i diskmaskinen DONE!
Det var tydligen inte så, utan där trängdes folk för att testa några nya härliga blandningar. Det är inte konstigt att en del importörer väljer att skippa mässan i Örebro, de tror att det inte finns intresse för deras lite mer exklusiva sortiment. Det kan jag förstå när man stöter på alla människor som pratar gott om den svarta flaskan med det vita vinet. Det fanns många utställare som faktiskt tog sig tid att presentera sitt utbud och vart uppriktigt glada över att man faktiskt kunde ställa lite mer konstruktiva frågor. Sedan fanns det några som var helt efterblivet dåliga. Ett exempel är ju två personer som man lärde känna när man jobbade på krogen (inte igår). Dessa personer presenterade vita och lite röda viner, roligast var det när kvinnan pratade lite om ett rött vin som bara var gjort på druvan Mourvèdre.

- Ja, detta vin är liksom gjort på en druva som man aldrig har hört talats om, sa kvinnan.
Jag visste inte om jag skulle kasta mig skrikande KALI MA över bordet och slita hjärtat ur hennes kropp eller faktiskt berätta att druvans ursprung är från Spanien där den kallas monastrell och att den faktiskt ger fantastiska toner av kryddor och örter i trevliga viner från södra frankrike. Ja, jag vet att du har jobbat i branschen kanske hela ditt liv, allt från finare ställen i dina ögon (så som Royal Arms). Men står man bakom ett bord och skall presentera olika viner och hur de smakar så bör man vara lite påläst. Det verkade till och med så att hennes man som jobbat som vakt på olika krogar var mer på läst, dock även han med sakfel men han gjorde nog så gott han kunde efter sin förmåga.

Som helhet kan jag tycka att man borde fixa mässan så att en dag för de som bryr sig och en dag för alla idioter som ändå bara vill dricka så många centiliter som möjligt för sina lappar, då gärna de drycker med hög procenthalt.
Ni kanske undrar varför jag faktiskt går dit om det nu är proppfullt med idioter. Det är ändå en ganska omfattande mässa där man springer på ett och annat guldkorn, sedan att man är stört intresserad gör inte saken sämre. Mina provningsnoteringar kommer i senare inlägg.

3 comments:

  1. Hade dom ölkorv?

    mvh Andreas

    ReplyDelete
  2. Brukar inte de flesta mässor ha en "branschdag" då endast fackfolk får komma in? Isf har du ju polare som kan ta med dig... Du kanske inte slipper fylltrattarna då, men det är nog lite fler folk med kunnande och större intresse

    ReplyDelete
  3. Ja det stämmer men denna gång verkar de ha satsat på att få mycket folk till mässan. Det vore nog att föredra med en dag för de som faktiskt har det som intresse, men det blir svårt att "säkerställa" att inte en drös "vinintresserade" slinker igenom.

    ReplyDelete