Saturday, April 25, 2009

Vigorello 2003 från San Felice

Vigorello Toscana IGT Supertoscan från San Felice

Det var inte bara shots och efterblivna människor på Château Grand Cru, det fanns faktiskt några riktiga höjdare också. Det var ett vin från Italien som fick mig att nästan gråta av glädje. Jag fick samma upplevelse som när jag testade Le Cupole från producenten Tenuta di Trinorio. Det var en upplevelse som trollbinder vem som helst. Nu upplever jag det igen, är det möjligt, kommer jag sluta sniffa ur glaset eller kommer jag bara stå där och le som en mupp. Dofterna är precis så mogna som man kan förvänta sig, tonerna av körsbär, svarta vinbär verkar aldrig ta slut. Smaken är fyllig med mogna körbär med en lång eftersmak som har toner av både fat och te. Det är helt sjukt vad länge smaken sitter i, den verkar aldrig ebba ut. Betyg 98. Jag kommer helt klart köpa en kartong av detta vin, jag förväntar mig att ni gör detsamma.
Nu kändes det som jag lika gärna kunde åka hem, vad skulle få dra min blick till sig efter denna perfekta upplevelse?

Domain Santa Duc

Det var vid Johan Lidby som nästa vin gav sig tillkänna, ett ganska traditionellt vin från ett område som jag tycker är ett mycket bra område i Rhône. Vinet var blårött när det kom ner i glaset med ganska hög intensitet. Doften var djup med klassiska toner av örter och mörka bär. Det är när jag smakar på vinet man märker all den koncentration och all frukt som vinet håller inne med. Det var peppar, mogna mörka bär och en lång eftersmak som verkligen var finstämd.
Även detta vin är en stark rekommendation, om du inte vill dricka det nu så låt det ligga något år. Betyg 89

No comments:

Post a Comment