Friday, April 17, 2009

Jag dricker inte vin så!

DSC_0546

Nu var det dags igen med Chateau Grand Cru, en ost och vin mässa i Örebro. Jag har stört mycket förutfattade meningar om hur det kommer att vara eftersom jag har varit på denna mässa kanske 5 gånger innan. Låt mig ge ett exempel från tidigare besök varför jag stör mig på alla svin man stöter på under sin rundvandring bland viner och goda ostar. Jag står vid ett bord där de serverar lite olika varianter från producenten Trimbach (en av mina favoriter).
Kvinnan som serverar vinet berättar lite halvtrött men sakligt om vinet och då störtar en person som jag i detta inlägg kallar idioten fram och viftar lite nonchalant med sitt glas och vill också smaka.

- Idioten: Jag tar lite av det också.
- Visst, säger kvinnan bakom bordet och häller upp lite i hennes portvinsdoftande glas
-Idioten sveper vinet som det vore en iskall 6:a skåne som skulle ner i strupen. Sedan klämmer hon ur sig:
- Nä, det var inget gott
- Kvinnan bakom bordet:  Nja, men om du kanske låter vinet få sätta lite avtryck i munnen så kanske du upplever det lite annorlunda?
- Idioten: Du! Jag har smakat många viner och jag vet vad jag vill ha.
- Kvinnan igen, ja men testa att dofta och sedan smaka på vinet.
- Idioten lite snabbt: Du! Jag dricker inte vin så!

Jag står bara och vet inte om jag ska klapp till henne eller om jag ska börja skratta.
Helt klart så finns det många sorters människor som besöker dessa mässor, en del helt cp, andra hyfsat intresserade.

Jag hoppas dock att morgondagen kommer ge mig lite nya trevliga vinupplevelser och att man kanske till och med kan hitta något vin som man kan lägga i vinkällaren ett par år för att följa utvecklingen.
Jag återkommer med rapport efter besöket.

1 comment:

  1. *asg*
    Hon kanske skulle ha testat att sila genom en Skogaholms?

    ReplyDelete