Sunday, April 12, 2009

En magisk glaze

Jag har fått på mig ett flertal gånger att ge ut receptet på den Glaze som jag brukar göra till det grillade köttet. Det är helt klart en magisk glaze som måste upplevas för att förstå storheten. Jag ger er härmed möjligheten att själva få uppleva detta.

Recept
3 dl osötad fläderdryck
5 msk ljussirap
3 msk soya
1 chili

Metod
Finhacka chilin och lägg i en kastrull. Det är mängden chili som avgör styrkan på glazen (jag brukar ta med frön o hela skiten).
Häll på det övriga i kastrullen och sjud på svag värme tills det har reducerats till 1/3 del. Nyckel är att sjuda ner det inte stormkoka då blir det en mer bränd ton, inte så syrlig som man vill.
Häll över i en skål och ställ i kylen. DONE!

Det går att misslyckas om man misstar sig på att man inte måste vaka över glazen under tillagning. Det kan lätt bubbla över och då blir det sjukt jobbigt att städa. Missbruka inte detta utan njut i lagom mängder.

No comments:

Post a Comment