Wednesday, April 29, 2009

En “chef” med klass

Levainbröd 
Det är svårt att inte börja spontan skratta och applådera när man ser hur bra resultatet blir efter man har “väckt” sin chef för att baka lite gott bröd. Det började med att jag fick en burk med en så kallad “Chef” av en godvän och det är den som jag använde som grund. Den är alltså gjord efter konstens alla regler (Jan Hedhs regler). Att baka ett gott Levain bröd tar sin lilla tid om man ska köra allt från början.
Brödet är kanske det godaste jag har ätit på väldigt länge, det är liksom syrligt och har aromer som jag inte trodde kunde existera i bröd.
Jag körde enligt följande recept,

Jag tar all min “chef” och lägger i en bunke. Fyller på med 550 g vetemjöl och 350 g vatten. Det får stå över natten för att växa ordentligt. När du sedan vaknar så är den redo för nästa steg, att köras till en deg.
Ta 800 g av nattens deg
800 g vetemjöl
550 g vatten
30 g salt
Kör detta i ca 10 minuter, tillsätt salt och kör lite till.
Lägg degen i en inoljad jäslåda och låt jäsa i ca 3 timmar. Under denna tid är det bra om man viker degen några gånger.
Dela degen i fyra delar och lägg dessa i jäskorgar eller i durkslag klädda i rikligt mjölad handduk. Låt jäsa i 2 timmar.
Kör igång ugnen på 250 grader och baka tills inner temperaturen är 98 grader. Done!

Om ni inte orkar köra hela vägen tills man har en chef kan ni be någon ni känner faktiskt leverera en del av sin, sjukt enkelt och det blir efterblivet gott.

No comments:

Post a Comment