Monday, September 14, 2009

Örebro kötthandel del 2

Örebro kötthandel
Nu när hösten närmar sig vet man att det kommer behövas lite olika fonder, jag tänkte att det var dags att sätta på en batch kalvfond nu till helgen men har inga rester att gör den på. Ibland köper  jag lite “ben” på ICA men nu slog det mig att Örebro kötthandel borde ha hur mycket som helst över. Jag gjorde slag i saken och hälsade på den fåordige mannen med sjukt bra priser. När jag är på plats så frågar jag lite försiktigt om han kunde sälja lite ben till mig, ja försiktigt, eftersom han inte ser speciellt snäll ut, dessutom har han en av nordeuropas största knivar. Jag får ett svar liknande;
- Till vadå?
- Jag tänkte koka lite fond.
- Ok, vänta.

Han går in i sitt kylrum och kommer ut med ett sjukt stort kalvben, och frågar; 
– Hur stora bitar?
- 7 cm svarar jag?!?! 7 cm var fick jag det ifrån, han tittar på mig som den idiot jag var, men sågar upp dem snällt utan en tanke på min önskan av 7 cm. Nu när jag i efterhand har funderat på denna måttangivelse så är den faktiskt perfekt, så det så!
Det är nu jag blir stum, han vill ha 25 spänn för en hel jäkla påse med ben och slamsor, det är helt sjukt bra. På vägen hem funderar jag på vad ICA egentligen tar för sina “ben”, jo de tar faktiskt också 25 kr men för två fjuttiga pipor, fyfan vad de lurar alla med sina äckliga priser. Nu får det vara nog, handla nu allt kött på lokala handlare och se till att det blir fler specialbutiker som öppnar.

No comments:

Post a Comment