Wednesday, September 16, 2009

Urthel Samaranth Quadrium

Urthel Samaranth Quadrium

Jag sprang på lite nya öl på Systembolaget i helgen, ett av dessa var Urthel Samaranth Quadrium (nr 11643) ett öl som är tillverkat i Belgien av The Leyerth Breweries. Jag köpte ölet för jag fick inbillade mig att det skulle passa till en grillad köttbit, men eftersom gasolen var slut och jag inte orkade dra igång kolgrillen så ölet fick bli sällskapsdryck istället. När jag hällde upp ölet var det snyggt i glaset, bra skum och fin gyllenbrun färg. Doften var lite fruktig men hade en trevlig humleton, lite bröd kunde man urskilja. Smaken var mycket god, en nyanserad smak med knäckiga toner. Jag blir lite skrämd av att den hade en alkoholhalt på 11,5%, det var något som inte märktes utan jag skulle utan problem kunna smaska i mig ett par stycken. Tur man bara köpte en. Betyget blir ändå 86, något jag kommer köpa igen.

1 comment:

  1. Provade denna öl till kräftskivan, en mkt god öl med lång eftersmak. Trots hög alkoholhalt var den inte spritig. Priset var dock ganska högt //tomas

    ReplyDelete