Friday, September 18, 2009

Gigondas Montirius Terre des Aînés 2005

Gigondas Montirius Terre des Aînés 2005 från producenten Montirius

Jag hade inga planer på att dricka något vin idag men visst finns det några flaskor champagne som jag är lite sugen att öppna. En del tur och en snäll granne så fick jag ta del av en Gigondas Montirius Terre des Aînés 2005 (nr 99313). Ett vin med hög viskositet och en doft som verkligen gav intryck, mörka bär, örter och plommon. Smakerna ger ett lite mer kryddigt intryck med en eldighet som är värdig sina 15% i alkoholhalt. Jag tycker att smaken blir lite mer fruktig och utvecklad efter någon timmes luftning, att dricka vinet rakt upp och ner gör mig glad men fatta detta till en älgfilé, succé. Det blir 86 p efter lite funderande.

No comments:

Post a Comment