Monday, September 7, 2009

Mas des Chimères 2007

Mas des Chimères 2007

I helgen var jag bara tvungen att testa ett av de viner jag inhandlade från Vinik, Mas des Chimères årgång 2007, ett vin som jag har ganska höga förväntningar på. Det berodde inte bara på att jag hade slitit med altanen hela dagen utan att det verkar vara ett vin som passar mig i smaken. När jag häller upp vinet i glaset sprider det sig en doft av svartavinbär, det finns även lite örter och sötma. Det fick stå lite i glaset innan dofterna slog igenom, men det var värt väntan. Den första sippen gjorde mig förvånad, det var kraft och en eldighet som jag inte var beredd på. När jag hade samlat mig märkte jag att det var fantastiskt gott och tanninerna var mjuka men ändå vitala, vinet var bra balanserat. Jag gillade den söta bärtonen och det verkar finnas kraft nog för flera års lagring, även om jag kommer ha svårt att låta dem vara någon längre tid. Betyg 92

2 comments:

  1. Istämmer helt. Detta är ett fantastiskt vin för sina pengar och det ska köpas fler.

    ReplyDelete
  2. Jag drack aldrig upp hela flaskan utan ställde in den i kylen, glömde givetvis att jag gjort det och nu i helgen, en vecka senare så var den fortfarande i fin form. Otroligt bra !

    ReplyDelete