Tuesday, February 16, 2010

Solanes, Priorat, Spanien, 2004


Solanes är ytterliggare en Spanjor från detta (i min värld) nyfunna område, Priorat. Jag har precis läst mig till att denna vintyp, som jag gissade, är en blend mellan flera röda druvsorter. Vissa för mig mer eller mindre kända. Blandningen skall enligt klassisk maner vara 40% carinyena (carignan), 30% garnatxa (grenache), 15% cabernet sauvignon, samt 15% merlot och syrah. Som den tidigare provade Tendral, är denna rackare riktigt mustigt djupröd i färgen, och övergår i en mörklila ton. Doften som slår mig främst är den solvarma frukten av plommon och körsbär. Sen kommer fat, tobak. Efter några minuter i glaset kommer den där kemiska tonen fram som jag upptäckt vid tidigare provning. Kanske klister, eller något åt det hållet? Smaken är solvarm men den har en bra syra som biter i kinderna. Här kommer lite kola, peppar och kakao framsmygande. Vinet är lättilgängligt och fullt drickbar, men skulle inte må dåligt i källaren i några år. Till maten som vi åt (tapas) funkade den bäst till charkuterierna, som några starka choritzo. Mitt betyg får bli 75p för denna "budget- priorat",(179:-) som jag tycker ni skall prova.

3 comments:

  1. prova något som får 75 pinnar, skojar du eller?

    ReplyDelete
  2. Hej Anonymous
    Skoj eller inte det är något du själv får avgöra, dessa 75 kanske är 93 för dig vad vet vi?

    ReplyDelete
  3. Saknar den där riktiga käftsmällen för att den skall hamna högre i poäng. Fan, den var ju inte gratis så lite krav kan man ställa.

    ReplyDelete