Wednesday, February 10, 2010

Midtfyns Bryghus Double IPA

Midtfyns Bryghus Double IPA (nr 11708) från Midtfyns Bryghus

Helgen gav mig inget nöje i varken vin eller matväg, men en liten öl fick sätta livet till. Midtfyns Bryghus Double IPA (nr 11708) som kanske inte är så liten när det gäller alkohol med sina 9,2%. Den var lite grumlig när den först hälldes upp i glaset, och den var för kall för att ge ifrån sig all sin doft. Det som jag först registrerade var nog lite citrustoner som övergick i humle efter en tid i glaset. Det smakar mer sött än vad doften tillkännager, men det är ingen smak som fastnar direkt i minnet. En smakrik öl som jag tycker är överprisad men annars så får den hyggliga 74p.

3 comments:

  1. Hej, kan inte du förklara 100-skalan. Kan bara den franska 20-skalan. Trevlig blogg //Helena

    ReplyDelete
  2. Hej Helena, kul att du tycker bloggen är trevlig, du är mer än välkommen.
    Det är ingen direkt forskning kring denna skala utan jag bedömer allt från min upplevelse, jag började mitt bloggande och skriva följande "Jag har efter några funderingar tillsammans med mina vänner kommit fram till följande skala.

    50 - 59 Obefintlig smakupplevelse. "Och sen blev det bara svart..."
    60 - 69 Medelmåttig. Vin/mat där man svarar "rött" på frågan "vad dricker du?"
    70 - 79 En bra upplevelse, ett bra vin eller bra rätt och slätt.
    80 - 89 En mycket bra upplevelse. Jag rekommenderar.
    90 - 95 Fantastisk upplevelse. Har du inte råd? Ring Finax!
    95 - 100 Bland det bästa jag upplevt! Köp nu!

    Skalan ska kunna täcka hela upplevelsen, eller bara det man själv väljer att betygsätta.
    Priset tar jag ingen hänsyn till utan alla har sin ram att hålla sig inom."

    jag tycker att det fortfarande stämmer även om det har utvecklats lite på vägen, man kan bli förvånad över hur mycket man lär sig om man börjar tänka efter vad man äter och dricker.

    ReplyDelete
  3. Hej,

    hoppas allt är bra med dig.

    Jag heter Peter och arbetar för Arla med Kelda soppor. Jag har läst en del på din blogg och vill höra om du är intresserad av att lansera en tävling på Sybariterna där vinnaren får en presentcheck med 100 kr på produkter ur Kelda soppsortiment och 2:a och 3:e-pristagaren får varsitt badlakan.

    Naturligtvis skickar vi även en presentcheck till dig så att du kan testa produkterna först. Tävlingen får du så klart utforma på det sätt som passar dig och bloggen bäst.

    Anledningen till detta erbjudande är att vi den här veckan lanserar iPhone-applikationen ”Kelda 15-minutersrecept” med totalt 100 nya recept. Om du har en Iphone kan du nu ladda ned den i AppStoren.

    Recepten finns också att ta del av på www.kelda.se och vi hoppas att du ska tycka om dem. Vi vill gärna ha in tips på nya recept både från dig och från dina läsare!

    Vad tycker du? Hör av dig till mig om du har frågor så lovar jag att återkomma med mer information.

    Hälsningar,
    Peter

    peter.karlsson@prontocommunication.se

    ReplyDelete