Monday, January 11, 2010

Åter en dag i paradiset


Ohoj bloggvänner! Om ni kanske funderade på om den där andra personen som skriver lite i denna blogg är död eller något liknande, så kan jag bara säga att jag är tillbaka. Anledningen till att jag inte gjort något inlägg på snart en månad är för att jag haft julledigt och att jag ätit och druckit sådant som redan har omnämts tidigare i detta forum. Men det är klart att man har provat något nytt, och jag fastnade för den här...


Som jag nämnt vid ett flertal tillfällen är jag galen i Frankrike och Italien och bör väl snart dricka något annat, och jag läste lite om en vintyp från Spanien som heter Priorat. Detta område verkar vara lite på gång, med nytänkande producenter. Får en liten kännsla av "Supertoscana" i ambitionen. Vinet jag hittade på SB var Tendral 2007(nr 2721). Riktig mörkt rött i färgen, som nästan blev lilasvart. Doften var kraftig med mycket mörka bär, katrinplommon, choklad och örter med ett lite drag av limm och metall. Smaken var stor och varm, fyllig med milda taniner. Riktigt varmt och mustigt med den genomslånde sötaktiga torkade frukten och fat. Riktigt gott och klarar av riktigt tuffa maträtter, men är ok att öppna en tisdagkväll. Mitt betyg blir 80p för det överkommliga priset. Skall kolla in på SB,s beställningssortiment för fler.... Köp och prova!

1 comment:

  1. Det verkar som en riktig fullträff, det får bli att beställa

    ReplyDelete