Monday, February 8, 2010

Surdegsbröd med dinkel och grovt rågmjöl

Det verkar som jag börjar förstå eller kanske mer exakt skapar en relation till mitt brödbak. Det har växt fram under en mängd olika brödbak, det kan tyckas låta lite konstigt men det är onekligen så. Det är inte förens nu jag har vågat experimentera lite med de recept som jag har bakat med tidigare. Detta har nu resulterat i att jag har blandat en vetesurdegsgrund med lite grovt rågmjöl och hittat ett mycket trevligt bröd. Jag använder en vetesurdeg som grund i detta recept. För att få fram rätt mängd surdeg så kan man starta en batch på kvällen innan med
100 g vetesurdeg
200 g vatten
150 g Vetemjölspecial
50 g fint rågmjöl

Låt det stå över natten för att sedan på morgonen börja baka enligt nedan recept.

Recept 
Surdegen från batchen ovan
150 g vetemjöl special
100 g grovt rågmjöl
500 g siktat dinkelmjöl
25 g brödsirap
Linfrö och pumpakärnor, efter behag.
22 g salt

Jag blandar allt utom salt och frön i ca 10 minuter på lågfart, när det är ca 2 minuter kvar slänger du i linfrö och pumpakärnor. Saltet åker i när det är minuten kvar.
Nu är det redo för jäsning, antingen kan du jäsa det övernatten i kyl eller utanför till dubbelstorlek, jag jäser mina degar i en oljad låda med lock .
Under den första timmen viker jag degen några gånger och låter sedan den jäsa till dubbelstorlek (det tar ca 3 timmar). Dela degen till två limpor och in i ugn på 250 grader (sänker till 200 efter 5 minuter). Bröden åker ut när innertemperaturen når 98 grader. Det ska vara färg på ytan, färg är lika med smak.

Detta är bland det godaste bröd jag någonsin gjort, testa gärna.

4 comments:

  1. Hallå! Hur vet du när innertempen är 98 grader? Det skulle jag vilja veta. Tack!

    ReplyDelete
  2. Hej, enklast är det med en termometer.
    Lycka till!

    ReplyDelete
  3. Jag kanske har helt fel, men jag tyckte det saknades vätska till brödet. Jag tillsatte ljummet vatten till degen. Fel?

    ReplyDelete
  4. Hej Jessica, hemskt ledsen det skall vara 450 g vatten, det har helt försvunnit. Tack för hjälpen.

    ReplyDelete