Friday, August 21, 2009

Vin på PET flaska

Mitchelton rosé på PET 
Tillåt mig att bli fundersam när jag håller i en “flaska” rosévin, som jag tänkte kunde vara roligt att prova, när jag upptäcker att den är en PET flaska. Ni kanske tycker att jag är ouppmärksam eftersom jag inte såg det innan jag faktiskt höll i flaskan? Ja, jag kanske kan hålla med men jag är helt enkelt inte van att hålla i just vin som levereras på PET.

Det är lite mycket finlandsfärja för mig men jag kanske är svår? Vad jag än tycker så satsas det fantasisummor på att faktiskt hitta ett alternativ till glasflaskan, dels för att tillverkningskostnaderna skulle minska radikalt och att faktisk miljöpåverkan skulle bli minimal i jämförelse.

Jag vet inte om jag är för eller emot, det är en ganska svår fråga eftersom man vill ju så klart göra sitt för miljön. Men samtidigt vill man ju inte köpa vin som är av lite lägre kvalitet och man vill vara säker på att det går att lagra viner i denna nyframtagna flaska, utan att det blir dåligt av plasten.

Jag kommer givetvis böja mig om jag upptäcker att alla mina favorit viner kommer i denna “fantastiska” PET variant, men tills det händer är jag ganska nöjd med mina glasflaskor som jag kan gå och peta på i källaren.
Vad det gäller vinet på bilden så lämnar jag ingen kommentar.

No comments:

Post a Comment