Tuesday, August 11, 2009

Alla med förstånd “moddar” sin köksutrustning

Ibland har nöden ingen lag, jag har tyvärr inte likvida medel för att inhandla en bättre mixer än denna som jag fick för utvecklingsstört länge sedan.  En Braun som man kan koppla på lite olika prylar, exempelvis som nedan, en mixer.

DSC_0005

Den fungerar faktiskt ganska bra när man ska göra en puré eller bara mixa något, men när man står inför att laga lite roliga rätter finns det helt klart begränsningar i denna mixer. Det går inte att mixa samtidigt som man häller ner exempelvis olja i en finstråle. När behöver man det kanske ni undrar, GANSKA OFTA blir svaret. Vanligen så handjagar jag alla aioli, majonnäser och såser men jag har haft stört ont i en arm därav var jag tvungen att “modda” den. Jag skulle laga en otrolig god rätt som kräver en salladscrème där man just ska hälla i olja i en tunnstråle. Vad gör man då? Visst, fram med en borr och gör ett hål i locket precis lagom för sin dressingflaska som man använder till nästan alla flytande saker i köket.

Ett snyggt hål
Perfekt passform

Perfekt passform som sagt.  Nu är det bara att mixa samtidigt som man klämmer i lite olja, SJUKT BRA!

Sotad oxfilé med salladscréme, rädisor och parmesan

Angående rätten så blev den helt perfekt, en rätt som passar både på sommaren och på vintern. Sotad oxfilé med salladscrème.

Recept på salladscrème

2,5 dl neutral olja
1 kvisttomat
50 g spenat
25 g basilika
25 g rucola
1 vitlöksklyfta
s&p

Metod
Kyl ner oljan tills den är trögflytande ca +2, skålla tomaten och ta bort  skinnet och kärnhuset. Mixa tomatkött, vitlök och 0,5 dl olja. Tillsätt sedan allt utom resterande olja och rucola då den blir lite grå om den mixas för länge. Oljan skall tillsättas i en tunnstråle under mixningen. När det är gjort i med rucola och mixa lite samt smaka av med salt och peppar. Done!

No comments:

Post a Comment