Monday, August 17, 2009

Bearnaisesås

Jag fick en fråga för ett tag sedan om jag gjorde min egen bearnaise, och det gör jag även om det tar död på min arm under vispningen. Det är en grym skillnad på egengjord och den man köper, det är dessutom nästan omöjligt att misslyckas. Om man mot förmodan har otur att såsen skär sig så är det bara fixa nya äggulor och använda det man har gjort tidigare och vispa vidare.

Recept
6 st ägg
500 g smör
5 st vitpepparkorn
4 st schalottenlökar
0,5 dl vinäger
1 dl vatten
Kvist dragon
Persilja
Citron

Metod
Smält smöret på svag värme i en kastrull. Det är bra om du kan hålla smöret varmt medans du gör de andra momenten.Hacka schalottenlöken och lägg den samt vitpeppar, dragon, vinäger och vatten i en kastrull, reducera till ca hälften.
Sila ner det i en bunke som står i ett vattenbad. Vispa ner äggulorna och vispa som en tok tills såsen tjocknat.
Häll sakta ner det smälta smöret under konstant vispning.
Ner med persilja, dragon och smaka av med salt och peppar.
Personligen avslutar jag med lite pressad citron. Var försiktig med saltet det kan ta över såsen om det vill sig illa.

Vill man göra en kall bearnaisesås så kan jag rekommendera denna, verkar vara sjukt god.

1 comment:

  1. Ryktet säger att du druckit en väldigt god och exklusiv dryck i helgen. När kommer en recension på den?

    ReplyDelete