Monday, August 31, 2009

Stekhuset i sundsvall

Stekhuset i Sundsvall

Förra veckan fick Stekhuset i Sundsvall celebert besök av mig och min kollega. Vi frågar en taxiförare var man skulle käka om man var sugen på något gott, han mumlar en del och jag uppfattar bara Stekhuset och en indisk restaurang men där verkar det som att priset var det viktiga eftersom de ibland bara tar 1 krona för förrätten ( = lyx ). Vi väljer att efter en intensiv dag styra stegen mot Stekhuset, att det låg 100 meter från hotellet har inget med valet att göra! Vi går på ren rekommendation i detta fall.
När vi kommer in i restaurangen så är det en dam som tar emot oss och frågar var vi vill sitta, lite kvickt ser jag att det sitter ett gäng damer åt höger som har så där trevligt bara de kan ha, vi väljer att sitta åt vänster. Vi går på en varmrätt och eftersom min kollega är tokig i sötsaker så blir det en efterrätt också. Min varmrätt består av Roquefortspäckad tournedos med grillad tomat, bacon, hericotsverts och murkelsås.

Roquefortspäckad tournedos med grillad tomat, bacon, hericotsverts och murkelsås på stekhuset i sundsvall

De hade utnyttjat hela tallriken för maten vill jag lova, det var murkelsås och morötter så det räckte. Det var faktiskt ganska gott men det var nog mer att jag inte hade förväntat mig så himla mycket, den roquefortspäckade tournedos var bra tillagad och mögelost är ju en favorit så vad kan gå fel. Det var inte dåligt men kanske inte bra.
Nu när jag ser bilden på efterrätten så minns jag hur äckligt mätt jag var efter allt, att bara smälla i sig Flarn de Lux är en prestation god som någon. Det var ett flarn som var gjort på typ socker och smör som de fyllt med glass, grädde och chokladsås.
 Flarn de Lux på Stekhuset i sundsvall 
Det enda som räddade mig var nog att de hade en ganska god Beaumes-de-Venise som jag drack till denna rätt, en rätt som garanterar ett liv som lite tyngre än man bör vara. Att vi sedan gick till Filmstaden och såg en film toppade nog upplevelsen i Sundsvall för denna gång. Arrivederci !

No comments:

Post a Comment