Monday, October 12, 2009

Ny gästskrivare i Sybariterna



Hej på er alla bloggnördar. Har fått äran av mr Sybarit att börja gästskriva på denna blogg som jag är stor fantast av. Att på detta sätt dela med mig av mina tankar, kunskap och idéer till er ska bli väldigt kul. Jag hoppas att mina inlägg ska kompletera mr Sybarit, och jag kommer skriva mycket om drycker, mat, musik och upplevelser som rör ämnena. Här kommer mitt första inlägg...




I fredags inhandlades några nya pavor. Några att dricka nu, och några att fylla på lagersaldot med. Bland några av oktobernyheterna fastnade jag för Rosso di Valtellina, Plozza. Producenten Plozza vet jag inget om, än, men vinet kommer från Valtellina i området Lombardiet, i nordvästra delaen av Italien. Vinet består till 100% av den lokala druvan Chiavennasa, som är deras namn på Nebbiolo. Och nu till innehållet... Färgen portvinsröd med inslag av tegel. Doften hallonkarameller, vitpeppar och chark. Lite lakritsremmar och korinter. Smaken då? Nja! Torr, sträv, tunn och faktiskt drog den åt hallonvinäger. Ni vet den som var poppis någon gång på 90- talet. Finns den kvar i handeln tro? Jag tror nog att man kan "sandpappra" ner den några år på hyllan, men att den då bara blir snäll, då jag tycker att kroppen saknas. Betyget blir nog nja! Hyglig till lammet eller som sällskapsdryck en regnig fredag 65p

No comments:

Post a Comment