Thursday, October 22, 2009

Genialt eller bara otydligt?

IMG_0576[1]

Jag vet inte om det är fler som har reagerat på Systembolagets skyltning i butikerna, det är lite småklurigt att förstå hur de egentligen menar,  jag läser denna skylt enligt följande; viner över hundra kronor med ett landsspektra från Chile till USA. Nu kommer vi till frågan, är jag efter när jag tolkar skylten så?
Det är tydligen så, för när jag frågar den ganska bistra damen som jobbade på Systembolaget den dagen, fick jag förklarat för mig varför hyllan  från Chile till USA var fullproppade med Australienska viner.

- Ja, det är faktiskt så att det är själva namnet på flaskan som kan börja med bokstaven C till U, säger bistra damen.
- Vad smart och framförallt tydligt säger jag, hon vänder mig snabbt ryggen och börjar lasta in mer “snedhals” i hyllan.

Jaha då är det bara lära om, men det är samtidigt ganska genialt, för varje gång jag går in på Systembolaget tänker jag just på den ganska tydliga information jag fick och hittar nu mer mina flaskor.
Det finns dock lite möjligheter till förbättring kring hur deras geniala system fungerar.

2 comments:

  1. Där röstar jag på att just den här butiken har gjort fel!

    De bolag jag besökt har alla tolkat det precis som du. Vinerna är placerade efter land och sedan stigande pris inom land. Ex. Au 105kr, Au 199kr, Chile 110kr, Chile 188kr osv.

    Annars kunde ju skylten lika gärna lyda A-Ö eller C-U, och vara betydligt mindre i storlek.

    ReplyDelete
  2. Du har helt rätt, det är precis så det skall vara enligt Systembolagets kundtjänst, flaskorna står i ursprungsland i bokstavsordning.
    Den jag pratade med sa att det de förmodligen missat att skylta om , men jag vet inte om jag tror på det.

    ReplyDelete