Wednesday, October 28, 2009

3 stycken fick sätta livet till

Springbank 10 Years (nr 20410)

Jag har med åren lyckats få en massa skvättar kvar bland mina whiskyflaskor, så när vi hade besök  för några helger sedan så passade jag på att ta död på lite olika flaskor. Den första flaskan som fick sätta livet till var Springbank 10 Years (nr 20410), en av mina favoriter faktiskt. En mörk och guldaktig färg med en riktigt trevlig rökig doft. Jag tycker att det finns lite sötma och lite mandel i doften, vilket även återkommer i smaken med lite torv och tjära. (84)

Boulard Calvados Hors d'Age  (nr 246)

Det lyckades smyga in en clavados bland flaskorna, nämligen Boulard Calvados Hors d'Age  (nr 246). Jag vill påstå att det finns ganska stort spektra över kvaliteten på olika “calva”, just denna är ganska okej och har mogna toner i doften med choklad,vanilj och givetvis äpplen. Smaken domineras av arrak och äpple. En mycket trevlig flaska som jag kommer sakna.(85)

 Highland Park 18 Years (nr 437)

Den sista stackars flaskan som fick sätta livet till var Highland Park 18 Years (nr 437). Jag tycker att Highland Park är en trevlig whisky med en bra doft av fat och torkad frukt, smaken är lite mildare än vad jag brukar dricka men den är härligt komplex med choklad och frukt. Jag rekommenderar skarpt. (82)

No comments:

Post a Comment