Friday, November 6, 2009

Jacques Selosse - Initiale

Jacques Selosse Initiale

Jag har bara provat champagne från Selosse en gång tidigare, det var på en champagnemiddag med Richard Juhlin. Sällskapet vi satt med bestämde sig för att köpa in en Millésimé 1995, den var lite knuten men vilken champagne, helt overkligt gott. 
Initiale är en champagne som jag har längtat efter sedan vi inhandlade den på plats hos den kultförklarade vinmakaren Anselme  Selosse. Det var ett tag sedan vi öppnade flaskan men jag har inte förmått mig att skriva ett inlägg, det känns lite svårt att beskriva denna upplevelse som något annat är otroligt. Jag väljer att samla de ord som jag då och då slängde ur mig när jag provade vinet.
Nougat, blodgrapefrukt, svamp, skog, oxidation, mogna äpplen, mogna toner, mineral, ek, balanserad, perfekt mousse. Spara i 10 år till kanske? Vad kommer hända? Mer nougat? Mer svamp? 
Det var verkligen något som triggade mina smaklökar, något unikt, helt klart ett av de bästa champagner jag smakat på länge, kanske någonsin? (96)
Detta var innan maten, det blev jobbigt för Gevrey-Chambertin 2006 (nr 95081) som var vinet till varmrätten (Boeuf bourguignon) att leva upp till Initiale från Jacques Selosse.

No comments:

Post a Comment