Thursday, November 5, 2009

Pilgrimsmussla och pumpapuré

Torricella från Barone Ricasoli

Jag försöker skriva ikapp några av de drycker jag provat på senaste tiden, ett bra exempel som jag blev bjuden på är Torricella, det serverades till Pilgrimsmussla och pumpapuré med knaperstekt chorizo och vinet passade riktigt bra till. Torricella  (nr 7179) från Barone Ricasoli är ett vitt vin gjort på chardonnay, en gulaktig färg i glaset och dofter från ek, vanilj och frukt. Det kanske inte är fullt så balanserat som man kunde önska men det är inget jag bryr mig om, smaken har lite rostad karaktär, vanilj och lite smörighet.(65)

Receptet på Pumpapuré är löjligt enkelt.

Pumpapuré
1 butternutt pumpa
Grädde
mjölk
salt
vitpeppar

Metod
Dela pumpan i små bitar, koka mjuka i grädde och mjölk.
Mixa och späd med vätskan om det behövs.
Smaka av med salt och peppar.

No comments:

Post a Comment